Itt a veszélyszezon!
A melegebb időjárás előcsalogatja a motorosokat, akik fokozott veszélynek vannak kitéve az utakon. Uniós adatok szerint a motorosok és segédmotorosok halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb a személyautósokhoz képest. Bár a motorok csak a járműállomány 4 százalékát adják, mégis a személyi sérüléssel járó baleseteknek a tizedét okozzák a motorosok április és szeptember vége között. A K&H biztosító összeállításából azonban az is kiderül, hogy bár a motorozás kockázatos, a motorosok esetében a 6300 forintos átlagos éves kötelező felelősségbiztosítási díj alacsonynak mondható.
Az egyre melegebbé váló időjárás az utakra tereli a motorosokat. A hivatalos baleseti statisztikából pedig jól látható, mikor van a motoros szezon: 2014 második és harmadik negyedévében ugyanis a személysérüléssel járó közúti baleseteknek 10-11 százalékát okozták a motorosok és segédmotorosok, szemben az első és negyedik negyedévben mért 5-6 százalékkal.
A K&H biztosítója szerint a motorosoknál a kockázat eltér az autósokétól. Riasztó az az uniós adat, amely szerint a motorosok és segédmotorosok halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb a személyautósokhoz képest. A magasabb baleseti kockázatot az is mutatja, hogy a teljes járműállományt tekintve az autóknál jóval alacsonyabb a motorok aránya, az arányokat nézve a motorosok mégis több balesetet okoznak. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a teljes magyarországi járműállomány 4 százalékát adják a motorkerékpárok, a motorosok pedig a balesetek 5-11 százalékát okozták a múlt év egészében. Ezzel szemben a személyautók az összes jármű több mint 80 százalékát adják és a balesetek okozásában 57-66 százalék körüli az autósok aránya.
„A motorosok mindenképpen nagyobb veszélynek vannak kitéve az utakon mint az egyéb gépjárművekkel közlekedők, hiszen ők sokkal védtelenebbek a közlekedés során és észrevenni is sok esetben nehezebb őket.” – mondta Kaszab Attila, a K&H biztosítójának vezérigazgató-helyettese, nem életbiztosítási és működésfejlesztésért felelős vezetője. A leggyakoribb káresemények az előzések és az irányváltoztatások közben következnek be. A gépjárművekben bekövetkező általános kárérték a motoros baleseteknél a tavaly rendezett ügyekben 215 ezer forint volt, a legmagasabb kifizetés pedig 1,8 millió forint volt, de ezek az összegek nem tartalmazzák a személyi sérülésekre kifizetett kártérítéseket.
Kaszab Attila azt is elmondta, az átlagos kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) díj a motorosok esetében 6 300 forint, ami nagyjából megegyezik a korábbi években jellemző díjakkal. A motoros balesetek nagy részében csak a vezető ül a motorkerékpáron, és rá nem terjed ki a kgfb. Ez magyarázza az alacsony kgfb-díjakat.
A biztosítási díjakról Kaszab Attila elmondta azt is, hogy a biztosítók az árazásnál az átalakuló közlekedési szokások, valamint a folyamatosan változó alkatrész- és üzemanyagárak hatásait is figyelembe veszik. „Bár a kgfb-díjak lassú emelkedése látható a biztosítási piacon, a motorkerékpárok éves átlagos díja még mindig kifejezetten alacsonynak mondható”- tette hozzá a szakember.